Oto, co mam na myśli

0

Chłopcy popadają w największe tarapaty pomiędzy wyjściem ze szkoły a powrotem rodziców z pracy. Najczarniejsze godziny to między piętnastą a osiemnastą. W tym czasie dzieci ze wszystkich grup społeczno-ekonomicznych z dwukrotnie większym prawdopodobieństwem sięgają po narkotyki, alkohol, współżyją i zachodzą w ciążę, przyłączają się do gangów młodocianych
popełniają przestępstwa. W ostatnich pięciu latach odnotowaliśmy czterdziestoośmioprocentowy wzrost zatrzymań młodocianych przestępców. Większość z nich to chłopcy, a większość przestępstw miała miejsce w czasie „klucza na szyi”. Każdy z problemów, który napotyka dziecko w tym czasie, dotyka nie tylko naszego domu, ale także zwiększa szansę wystąpienia kłopotów szkolnych, takich jak brak dyscypliny, wyrzucenie ze szkoły, słabsze wyniki w nauce, przemoc. Powinniśmy więc koniecznie przebywać z naszymi dziećmi w tym czasie, nawet jeśli miałoby to oznaczać dla nas niższe zarobki. „Nie wiem, kim są przyjaciele mojego syna” – to jedno z najbardziej zatrważających zdań, jakie słyszałem od rodziców. Ci, którzy są w domu w czasie, gdy ich dzieci wracają ze szkoły, na ogół znają ich kolegów. Problem dzieci „z kluczem na szyi” wydaje się dotyczyć rodziców, ponieważ nauczyciel czy trener skończył już zajęcia z dzieckiem. Tymczasem szkoła może dużo pomóc w tej kwestii. Szkoły mogą sprawdzać, czy dziecko bierze udział w zajęciach pozaszkolnych. Zdarzają się chłopcy, którzy zaangażowani są w zbyt wiele zajęć, są jednak i tacy, którzy nie zajmują się niczym. Każdy chłopiec powinien udzielać się w przynajmniej jednej dziedzinie: sporcie, zajęciach artystycznych, samorządzie szkolnym, klubie zainteresowań, organizacji społecznej. Większość chłopców z kluczami na szyi, którzy wpadają w kłopoty, najczęściej wycofuje się z zajęć zdominowanych przez dziewczęta, czyli klubów, samorządów czy zajęć artystycznych. Trzeba ich nakłonić do powrotu. Z chwilą, gdy szkoła zauważy narastającą samowolę chłopców, a rodzice – problemy, jakie napotykają przy angażowaniu się w posiadające określoną strukturę zajęcia grupowe i społeczne, szkoła wespół z rodzicami i społecznościami lokalnymi może stworzyć szereg zajęć pozaszkolnych, a także rozwinąć większe zainteresowanie już istniejącymi zajęciami szkolnymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *