TWORZENIE I POSZUKIWANIE RYTUAŁÓW I ZWYCZAJÓW DLA CHŁOPCÓW NA DRUGIM ETAPIE DOJRZEWANIA

0

Psychospołecznemu rozwojowi nastolatków na drugim etapie dorastania towarzyszą rytuały, z których niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy. Tradycje sportowe, rytuały związane nierozerwalnie ze studiowaniem muzyki i sztuk pięknych, tradycje rodzinne, zwyczaje związane ze zdaniem egzaminu na prawo jazy, kupnem pierwszego samochodu… Lista jest długa. My, opiekunowie, możemy wzbogacić i poprowadzić życie nastolatków w środkowej fazie dojrzewania, angażując się odpowiednio w owe rytuały, do których w naturalny sposób się skłaniają.
Rytuały rodzinne Na wszystkich etapach życia towarzyszą chłopcu pewne rytuały. Na drugim etapie dorastania jednak zdarza się, że rytuały rodzinne się rozpadają. Często pozwalamy mu znikać z życia rodzinnego, wiedząc, że oddala się od nas, by stać się mężczyzną. To podstawowy błąd. Ani my, ani on tego nie chcemy. Przecież kiedy oddalał się od nas, będąc niemowlęciem czy małym, chodzącym już dzieckiem, nikt z nas nie chciał mniej kochać. Tak samo jest z dorastającym chłopcem. Badania pokazują, że mamy mniej rozmawiają, mniej tulą i patrzą w oczy swojego małego syna niż córeczki. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że w porównaniu z niemowlętami męskimi niemowlęta żeńskie dłużej podtrzymują kontakt wzrokowy. Sytuacja ta jest wynikiem konstytucji męskiego mózgu – na przykład lubi zauważać obiekty poruszające się w przestrzeni i dlatego każdy ruch w pokoju łatwo go rozprasza. Kontakt wzrokowy ulega przerwaniu, a matka często sadza wtedy swego synka na krzesełku, kończąc jednocześnie czas przytulania i trzymania na rękach (w dużej mierze odpowiedzialne jest też za to wiercenie się chłopca).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *