ZMIANY POZNAWCZE W ŚRODKOWYM OKRESIE DOJRZEWANIA

0

Istnieje ogromna różnica w umiejętnościach poznawczych chłopca przed i po okresie dojrzewania. I tak dziesięciolatek charakteryzuje się bardzo konkretnym umysłem; szesnastolatek ma umysł znacznie bardziej „intelektualny”. Dziesięciolatek myśli o „tu i teraz”. Przyszłość to pojęcie niejasne, z wyjątkiem stwierdzeń typu: „W sobotę idziemy grać w piłkę”. Szesnastolatek myśli o wszystkim, niczym mały prawnik. Kiedy miałem piętnaście, szesnaście lat, moi rodzice nazywali mnie „najszybszym gadułą na Zachodzie”. Z każdą ich decyzją mogłem natychmiast polemizować.
Taki logiczny i nieustannie wysuwający jakieś argumenty młodzieniec, kiedy rozwija się w nim abstrakcyjne myślenie, może doprowadzić cię do obłędu. Zmienia się nie tylko sposób, w jaki rozmawia, ale także jego nastrój. Nieraz tak długo myśli nad jakimś zagadnieniem, klucząc przy tym i przecząc samemu sobie, że ostatecznie czuje się tym wykończony i albo wpada w złość, albo zaczyna się martwić. Po szczególnie interesującej lekcji fizyki może dojść do wniosku, że świat się rozpada, cząsteczka po cząsteczce, i że to samo czeka jego samego! Kiedy zaczyna myśleć abstrakcyjnie, mogą pojawić się problemy z podejmowaniem decyzji. Liczba możliwych rozwiązań zdaje się go paraliżować, a my, obserwując, jak wszystko po kolei poddaje analizie, zaczynamy podejrzewać, że jego intuicja gdzieś przepadła.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *